KODEKASSEN

I kodekassen kan du finde inspiration til at kode dine spil!

Over 50 kodeeksempler indelt i 10 forskellige koncepter. Her finder du alle de ting du har brug for, for at kunne lave et fedt spil.

Brug kodekassen når du mangler inspiration, når du har brug for hjælp eller når du bare skal øve dig.

OBS! - Videoforklaringer til kodeeksemplerne er under udvikling og klar inden skolestart!

Koncept 1: Tekst, spørgsmål, Tekst til tale, Quiz

Spørgsmål og indtastning med taleboble

Få en sprite til at spørge brugeren om noget og huske svaret.

Spørgsmål og indtastning uden taleboble, send besked

Få "baggrunden" til at stille et spørgsmål og fåor en sprite til at reagere på svaret

Tjek om svaret er rigtigt eller forkert

Hvordan tjekker man om brugeren har svaret rigtigt eller forkert?

Prøv igen hvis svaret er forkert (QUIZ)

Bliv ved med at stille spørgsmålet indtil der er svaret rigtigt

Tekst til tale

Få Scratch til at læse højt - på mange sprog!

Koncept 2: Styring, beskeder, rotationsstil, museklik på sprite og baggrund, følg mus og klik

Klik på en sprite og på baggrunden

Forskellige måder at programmere klik på en sprite eller på baggrunden.

Send
beskeder

Send en besked som baggrunden og en sprite lytter efter og reagerer på.

Bestem din
rotationsstil

Hvad er rotationsstil? Lær det på 2 minutter og fix selv når der er fejl i dit program

Simpelstyring
- uden rotation

Helt simpel styring - godt til labyrint og skydespil. Brug piletasterne.

Simpel styring op/ned/højre/venstre

Pege i forskellige retninger og gå op, ned, til højre og venstre med piletasterne.

Drejestyring
med piletaster

Smooth styring ved at dreje din sprite med højre/venstre piletast.

Følg efter
musepil

Få en sprite til at følge efter musen
-

Gå til
museklik

Få en sprite hen til der hvor du har klikket med musen.
-

Koncept 3: Kollision med farver, sprites og vægge, hitbox

Sprite kollision med
farver

En spriter rammer en anden sprites farve eller berører en baggrundsfarve

En farve rammer en anden farve

Registrer når en farve rammer en anden farve (Virker oftest bedst når grafik er i bitmap)

Kollision med
en anden sprite

Registrer når en sprite rammer en anden sprite
-

Kollision med en usynlig sprite

Kan man ramme en sprite man ikke kan se?
JA!

Kollision med vægge som baggrund

Man kan ikke gå igennem væggene der er tegnet på baggrunden

Kollision med vægge som sprites

Man kan ikke gå igennem væggene der er lavet som sprites

Bedre og mere flydende kollision med "hitbox"

Hænger din sprite lidt fast i banen - så er det her lige noget for dig!

Koncept 4: Variabler, Saml ting op, liv og point

Saml
ting op

Sådan får du en sprite til at forsvinde når du rammer den
-

Brug variabler til at få point, miste liv og få ekstraliv

Eksempel på at bruge variabler til a holde styr på "Point" og "Liv"

Koncept 5: Lister, træk spørgsmål fra liste, lister i Adventure spil

Lister til at lave quiz med tilfældige spsm

Træk et tilfældigt spørgsmål fra bunken og fjern det når du har svaret!

Brug lister til at huske i Adventure spil

Husk opsamlede nøgler, åbnede skatte og besejrede monstre

Koncept 6: Skydning, kloner og kollision med kloner

Sådan fungerer
kloner!

Opret alle de kloner du har lyst til i et tempo du selv bestemmer

Kloner og variabler
VIGTIGT!

Skal dine kloner bruge variabler, skal du gøre det på en hel bestemt måde!

En sprite rammer en klon - eller omvendt

Få dit program til at reagere når en sprite rammer en klon
-

Skyd med en
anden sprite

Få din sprite til at skyde med en anden sprite.
-

Skyd
med kloner

Så er du klar til action - masser af kugler fra langsomme granater til maskingevær!

Klonskud rammer
en klon

Registrer når kloner rammer andre kloner
-

Kloner laver
klonskud

Skal dine kloner kunne skyde? Så gør du sådan her!
-

Koncept 7: Platformspil, tyngdekraft og vægtløshed

Hop og platforme uden tyngdekraft

Super script du kan bruge til hurtigt at komme igang med et platformspil!

Hop og platforme med tyngdekraft

Indstil selv tyngdekraften og hop op på en platform.
-

Trin 1/3: Rumskib og tyngdekraft y akse

Lær om hvordan du laver tyngdekraft, der trækker i et rumskib

Trin 2/3: Rumskib og tyngdekraft x+y akser

Styr rumskibet i alle retninger og bestem selv om der skal være tyngdekraft.

Trin 3/3: Stop ved kanten

Stop rumskibets acceleration når det rammer kanten af spilområdet.

Realistisk rumskib med raket (avanceret)

Roter rumskibet og accelerer i den retning rumskibet peger.

Koncept 8: Effekter og animationer

Sådan laver du
effekter

Brug de indbyggede muligheder for at skabe grafiske effekter. Du kan lave mange fede ting!

Simple
animationer

Lav helt simple animationer ved at skifte mellem kostumer
-

Tidsstyret
animation

Lær at styre animationshastigheden med to simple scripts

Avanceret
animation

Lær at lave gå, dukke, flyve og pause animation med kun 1 sprites kostumer

Koncept 9: Tilfældighed og kunstig intelligens

Brug tilfældighed
-

Få en sprite til at bevæge sig tilfældigt rundt og byg en enarmet tyveknægt

Simpel
Kunstig Intelligens (AI)

Få inspiration til selv at lave AI ved at undersøge hvor "intelligent" en fjende er.

Koncept 10: Skift bane, level og sværhedsgrad

Skift bane (kostumer)
ved berøring af sprite

Skift mellem baner (kostumer) og skift startposition ved at berøre en sprite.

Skiftbane (baggrunde) ved berøring af sprite

Skift mellem baggrunde og skift startposition ved at berøre en sprite.

Gå ind og ud
af baner (skift kostumer)

Gå ud af skærmen og kom til en ny verden! Og gå tilbage igen...
-

Gå ind og ud
af baner (skift baggrunde)

Gå ud af skærmen og kom til en ny verden! Og gå tilbage igen...
-

Gå ind og ud
af rum

Skift rum (kostumer) og bevæg dig rundt i et slot, en labyrint eller en dungeon!

Gå rundt i
en åben verden

Gå rundt i en verden med 9 forskellige "maps". Du skal nok tegne en skitse først!

Skift bane - reset og ny position

Bevæg dig rundt i nogle baner og styr hvor spilleren bliver sat ind ved baneskift og død.

Baner, fjender
og powerups

Placer powerups og fjender på banerne.
-

Skift baner og fjenders
sværhedsgrad

Gør dine fjender sværere og sværere at besejre!
-

Mangler der noget i Kodekassen? Skriv en mail til ture@ucl.dk