Datoer og overblik

Vigtige datoer i 2020

Tilmelding

Tilmeld jer hurtigst muligt, og senest inden deadline fredag d.6.november

Uge 32-45

Deltagerne udvikler og færdiggør deres spil frem mod deadline i uge 45. Hvornår, hvordan og hvor meget kan planlægges fleksibelt.

6. november - DEADLINE

Deadline for aflevering af spil.

Uge 48

Finalister får besked.

16. december kl.10:00 - 12:00 - FINALE

Deltagerne inviteres til Kodechamp finale på UCL, Niels Bohrs Alle. Her kan man se og prøve finalisternes spil, få en lækker forfriskning og se vinderne af Årets Kodechamp 2020. Der tages forbehold for Covid-19 situationen, og finalen kan afholdes virtuelt.

Hvad skal man?

Man skal konkurrere i at skabe det fedeste retro computerspil. Alt skal laves fra bunden. Lige fra gameplay til kode og til selv at designe grafik og animationer som pixelart. Man laver grafikken i programmet Piskelapp og programmerer i Scratch.

Man tilrettelægger selv, hvordan, hvornår og hvor meget man vil arbejde med konkurrencen på skolen. Der er deadline fredag i uge 45.

Oftest vil man arbejde i denne rækkefølge:

  1. Scratch træningslejr

  2. Idéudvikling og Design

  3. Programmering i Scratch og Pixelart

Der er udviklet en Scratch spilsamling med kodeeksempler og videoforklaringer på forskellige spiltyper, man kan lade sig inspirere af.

Der er en indledende runde. Vinder man kommer man i finalen. Der er en elevkategori og en voksenkategori.

Hvad er retro-spil og pixelart?

Hvordan deltager man?

Man kan deltage i kodechamp som en hel klasse, hvor eleverne arbejder gruppevis.

Man kan også tilmelde sig konkurrencen som en enkelt elev eller som en eller flere grupper af elever. Man behøver ikke gå i samme klasse. Skolen kan f.eks. opfordre elever til at deltage ved fællessamlinger, i nyhedsbreve eller anden kommunikaiton.

Det er vigtigt, at en lærer/pædagog tilmelder det antal hold der stiller op i konkurrencen! Der kan godt være flere voksne der tilmelder hold til konkurrencen fra samme skole - bare det samme hold ikke bliver tilmeldt flere gange. Det tager kun 5 minutter under tilmelding.

Lærere/pædagoger kan tilmelde sig voksenkategorien uanset om man har elever der deltager i konkurrencen.

Gruppestørrelse?

Helst 2 - og ikke mere end 3! Man kan også arbejde individuelt. Dette gælder uanset om man stiller op i voksenkategorien eller i elevkategorien.

Hvor meget tid skal man bruge?

Man kan arbejde med Kodechamp helt frem til fredag i uge 45 hvor der deadline for indlevering af spil. Skolerne tilrettelægger selv hvordan, hvornår og hvor meget man vil understøtte elevernes arbejde med spiludvikling. Alt efter om eleverne har erfaring med programmering i Scratch kan tidsforbruget varierer. Man skal minimum regne med 6*90 minutter.

Det kan være fra elever der nærmest er selvkørende og primært finder tid til deres projekt uden for skolen, til intensive forløb med hele udviklingsdage.

Der er frie rammer til tilrettelæggelse af spiludviklingen. Det vigtigste er, at skolen/klassen finder en model der både passer til lærernes hverdag og til elevernes forudsætninger.

Her er et par eksempler til inspiration:

  • Eleverne arbejder i "Scratch træningslejr" og øver sig på pixelart animationer 1 modul om ugen i fra uge 33. Fra uge 40 starter idéudviklingsfasen efterfulgt af programmeringsfasen ligeledes 1 modul om ugen. Der kan være en forventning om, at eleverne arbejder på deres spiludvikling uden for skolen.



  • 1 hel uge i løbet af perioden i den digitale kreativitets tegn!

    • Dag1: Træningslejr

    • Dag2: Træningslejr, Idéudvikling

    • Dag3-4: Spiludvikling og Pixelart

    • Dag 5: Spiludvikling, aflevering af program til konkurrence.


  • + mange andre muligheder!

Man kan vælge at knytte skolens ressourcepersoner på projektet som yderligere støtte og man kan vælge at give eleverne mulighed for at være på skolen efter undervisning.

Hjælp! Vi har aldrig programmeret før??

Der programmeres i Scratch. Det er et programmeringssprog, der er lavet så børn vil kunne komme i gang med det (men stadigvæk også kan udfordre rutinerede voksne programmører).

Vi anbefaler kraftigt, at man gennemgår "Scratch træningslejr" (se menupunkt) fra teksperimentet inden den egentlige spiludvikling og idégenerering starter. Det kan gennemføres på ca. 3-4 * 90 minutter.

Så vil alle være klar (også læreren!)

Spørgsmål?

Skriv en mail til:

Ture Reimer-Mattesen, ture@ucl.dk