Sådan bruger du Scratch Masterclass

Her kan du se, hvordan du kan bruge spilsamlingen og hvordan du ikke skal bruge spilsamlingen.

INDHOLD

3 måder at bruge spilsamlingen på:

1 - Din spil-idé ligner et af de spil fra spilsamlingen.

Brug kodeeksempler og videoer til at komme i gang med dit spil. Du kan selv tilføje nye idéer til spillet og bygge videre på det der er lavet i eksemplerne.

2 - Til inspiration og hjælp

Har du f.eks. brug for at din sprite kan skyde, men du ved ikke helt hvordan? Så kig på nogle af kodeeksemplerne og videoerne for inspiration og hjælp.

3 - Til træning

Har du brug for at øve dig i at programmere i Scratch - og få skabt et komplet spil der bare virker? Undervejs vil du lære en masser teknikker og få idéer til hvordan du selv kan udvikle nye spiltyper.

Sådan gør du!

  1. Åben dit eget tomme projekt på en ny fane

  2. Hav kodeeksempler og videoer til spillet åben på en anden fane.

  3. Skriv SELV koden ind i dit tomme projekt. Undgå copy/paste!

  4. Skriv kun kode du selv forstår! Hvis du ikke forstår hvad du laver, så se videoen igen eller prøv at kigge grundigt på koden trin-for-trin. Forklar hvad der sker.

Hvorfor skal jeg gøre sådan?

Lad være med at bare at kopiere det sidste eksempel i kodeeksemplerne. Det er dømt til at gå galt, fordi det nærmest er umuligt at forstå koden i det sidste eksempel, uden at have bygget det op selv trin for trin.

Man skal være tålmodig når man programmerer - der er ingen nemme genveje. Copy/Paste uden forståelse dur ikke.

Sæt dig godt ind i eksemplerne så du forstår dem! Tyvstjæl al det kode du vil, hvis blot du forstår den kode du skriver.

SKRIV IKKE KODE DU IKKE SELV FORSTÅR!

Hvis du selv forstår hvad du har lavet, kan du selv udvikle videre på koden om få dine gode idéer bygget ind i spillet.

På den lange bane sparer du både tid og frustrationer ved at:

  1. Starte med et tomt projekt

  2. Selv programmere trin-for-trin

  3. Forstå det du selv laver.

Dit spil bliver i sidste ende meget bedre og du bliver selv meget dygtigere til at programmere!