Der tages udgangspunkt i, at hele klassen skal udvikle computerspil og at klassen er delt i grupper med helst 2 og højst 3 medlemmer.
Nedenstående er inspiration til en idéudviklingsproces der kan tilpasses efter behov.
STOP! Inden I overhovedet går i gang, er det vigtigt, at I har sat jer grundigt ind i krav og bedømmelseskriterier til jeres projekt!
I skal bruge en stak kopier af ARBEJDSARK 1 og 2
OBS! Er du meget ny i kodning, kan det være en rigtig god idé, at afprøve og undersøge Kodechamp Starterprojekter, og herefter kun idegenerere inden for de spiltyper, hvor du kan tage afsæt i et starterprojekt! Når du senere skal i gang med at kode, starter du blot med starterprojektets vejledning.
1 - Hvad er retrospil og pixelart?
På denne side ser du en masse forskellige eksempler på retro spil med pixelart som du kan lade dig inspirere af. Er der nogle spilelementer du kan bruge? Du skal IKKE vælge at lave et af spillene, men selv komme på nogle spil-idéer du tror kunne ende med at blive til gode spil.
Du kan ikke udvikle avancerede 3D spil. Hold dig til 2D spil og sørg for at dine idéer ikke er for komplicerede. Du har bedre mulighed for at komme i mål, hvis dine idéer er simple men sjove!
2 - Lav idéskitser (ARBEJDSARK 1)
Find 3-4 spil-idéer som du tror kunne blive til gode spil.
Tegn hurtige skitser af dine idéer.
Skriv stikord nedenunder skitserne der fortæller noget om, hvad man skal i spillene.
3 - (Valgfrit) Fortæl om spil-idéer og giv feedback til andre (ARBEJDSARK 2)
Gå sammen med 2-3 andre grupper.
Brug jeres ídeskitser til på tur at fortælle om jeres spil-idéer for de andre grupper (2 minutter/spil).
Tilhørerne udfylder hver en boks med 2 stjerner og 1 ønske pr. gruppe man har lyttet til.
2 stjerner = 2 ting ved en eller flere af spil-idéerne som man synes var spændende, sjove eller anderledes.
1 ønske = 1 ønske kan være noget som man kunne ønske sig svar på. Det kan også være noget man ikke synes var helt gennemtænkt ved gruppens idé. Det må også gerne være et forslag til forbedring.
I har nu hørt mange forskellige spil-idéer. I denne fase må I gerne stjæle spil-idéer fra hinanden. Hvis der er nogen der er kommet på en god idé som passer ind i jeres - så brug den!
I skal nu blive enige om at udvælge den bedste spil-idé.
I skal bruge ARBEJDSARK 3
Skriv navnene på jeres spil i idé-kompasset (ARBEJDSARK 3). Brug det til at tænke over, hvilke af jeres idéer I tror mest på.
Bliv enige om hvilken spil-idé I vil udvikle videre på!
Det er vigtigt, at jeres spil hænger logisk sammen. Den der spiller, skal ikke være i tvivl om hvad FORMÅLET er og HVORFOR man møder de forskellige objekter i spillet. Derfor er det en god idé, at kunne svare på disse spørgsmål inden I går i gang.
Skriv svarene på disse spørgsmål ind i et tekstdokument.
1 - Hvilken historie kan fortælles som indledning til jeres spil?
Tænk f.eks. på intro teksten til STAR WARS filmene (og spillene). En god historie gør et spil motiverende og meningsfuldt. Er der en konflikt der skal løses eller en invasion der skal undgås?
Det kan godt være en helt simpel historie. Det er bare vigtigt den er der!
2 - Hvem er hovedpersonen/hovedpersonerne i jeres spil?
Hvordan passer hovedpersonen ind i spillets historie?
3 - Hvad skal man i spillet og hvorfor?
Er der en "Mission" eller et tydeligt formål?
Hvordan hænger det sammen med spillets historie?
4 - Hvornår vinder man? Kan man vinde spillet?
Uanset om man kan vinde spillet eller ikke, så skal du kunne svare på hvordan det giver mening i forhold til spillets historie.
5 - Hvilken ting/objekter skal være med i spillet? (skud, fjender, forhindringer)
Giver de ting I skal have med i spillet mening i forhold til spillets historie?
Inden I går i gang med at programmere og lave grafik, skal I lave en simpel skitse over spillet, som I er enige om. På den måde har I en gennemtænkt plan at gå frem efter som alle i gruppen er enige om.
I skal bruge et eller flere kopier af ARBEJDSARK 4 - Udskriv i A3. Tegn gerne blyantstreger op med tusch, så man kan se hvad I har lavet når i senere fremlægger.
1 - Tegn en baggrund fra jeres spil i Scratch-vinduet på arket.
F.eks. baggrunden i et platformspil, banen i et racerspil osv.
2 - Tilføj alle de objekter I kan få plads til og som giver mening i scenen.
F.eks. spiller, fjender, skud, ekstraliv, forhindringer
3 - Tilføj alle "tællere" i Scratch vinduet.
F.eks. "Score", "Liv", "Skade", "Ammo", "Level"
Hvor skal de være placeret på skærmen?
Pas på med at gøre dit spil for avanceret. Start med at lave en helt simpel version af dit spil som trods alt virker og kan spilles.
I skal bruge ARBEJDSARK 5
1 - Sorter nu dine spilelementer i "Need to have" og "Nice to have".
"Need to have" er de spilelementer der ikke kan undværes. Man kan slet ikke spille spillet uden. Det kan f.eks. være: Styring, skud, point og 1 fjende
"Nice to have" er de spilelementer der gør spillet mere varieret, sjovere og mere spændende. Det kan f.eks. være: Levels, ekstra liv, BOSS baner, forskellige fjendetyper, bonus levels, stigende sværhedsgrad, flotte animationer osv...
VIGTIGT! Når I skal i gang med at skabe spillet, skal I i første omgang KUN fokuserer på "Need to have!"
I skal nu lave et 2-3 minutters pitch på klassen og giv feedback på de andres ideer.
I skal bruge jeres prototype skitse
1 - Pitch jeres prototype tegning og Nice/Need to have på ca. 3 minutter.
2 - Modtag feedback
Når I giver feedback, så vær særligt opmærksom på:
Er spilidéen gennemtænkt? Giver det mening? Hvordan vinder man osv.?
Virker det meget avanceret? Giv forslag til, hvordan gruppen kan gøre det mere simpelt.
3 - Brug ideer og råd - stjæl og tænk nyt!
Det er aldrig for sent at lave nyt. Brug de bedste idéer og råd fra klassens pitch til at gøre dit eget endnu bedre. Det er helt lovligt at stjæle gode idéer fra hinanden - så hvis nogen har lavet noget du synes var genialt - hvorfor så ikke selv gøre det?
Synes du alt det stjæleri er snyd?? Bare rolig - selvom I tyvstjæler fra hinanden vil jeres slutprodukter alligevel blive vidt forskellige.
HUSK at alle deltager i alle dele af projektet. Husk at tage backup og dele alle filer i gruppen!
Se hvordan her: