Scratch eller skoletube?

Du kan enten bruge den oprindelige udgave af Scratch på www.mit.scratch.edu eller du kan bruge den udgave af Scratch der ligger på Skoletube. Den hedder "CodingLab". Her kan eleverne logge på med deres UNI-Login.

Vi anbefaler, at du opretter en underviserkonto på den oprindelig udgave af Scratch. Det tager 10 minutter, og bagefter kan eleverne oprette sig som Scratch brugere UDEN en mailadresse. Det brugernavn de vælger, må ikke kunne henføres til deres rigtige navne. Du kan også selv give dem deres brugernavne.

Derfor anbefaler vi, at eleverne bruger den oprindelige udgave af Scratch:

Scratch er det bredest anerkendte didaktiseret programmeringssprog, der er lavet til børn og unge. Der findes ikke noget tilsvarende.

Vi anbefaler, at man bruger denne udgave af Scratch til konkurrencen. Det gør vi, fordi der er flere vigtige funktioner (bl.a. rygsækken) i den denne udgave, samt et helt unikt og levende community med millioner af brugere. Her er der adgang til et enormt bibliotek af Scratch programmer, som andre brugere har lavet.

Blot ved et klik, kan eleverne bygge videre på andres programmer (remixe) eller putte kodestumper i rygsækken og trække dem ind i deres eget program. Disse muligheder findes ikke i Skoletubes udgave af Scratch.

Deling af programmer er også lettere her. Det er uden tvivl det største online kodefællesskab for børn og unge - og det er helt unikt! Til sidst er det også meget lettere for os, at undersøge koden i de afleverede konkurrencebidrag.

Det kræver, at du laver en underviserkonto på Scratch (10 min) så eleverne kan oprettes uden at opgive deres navn og uden en mailadresse. Her på siden findes en simpel vejleding, så du hurtigt kan komme i gang.

Scratch findes i dets oprindelige udgave på https://scratch.mit.edu/

Opret en underviser konto på Scratch

Læreren laver en "underviser konto". Eleverne kan herefter oprette sig uden brug af mail eller forældres accept.

  • Du skal oprette din "underviser konto" nogle dage før eleverne skal bruge Scratch

  • Du opretter en klasse på din Scratch konto som eleverne enten melder sig ind i via et link eller hvor du vælger deres brugernavne og opretter dem.

  • HUSK - eleverne må ikke oprette sig med et brugernavn der kan henføres til dem. Alternativt kan du oprette dem med brugernavne du vælger.

  • Eleverne har nu hver deres helt almindelige Scratch konto med adgang til alle funktioner.

  • De har også et klassefællesskab, hvor de kan se hinandens delte projekter.

  • Du kan også se elevernes delte projekter og hjælpe dem online.

  • Du kan oprette samlinger for klassen, og bede eleverne lægge deres programmer i dem. Et studie kunne f.eks. hedde "kodechamp" - så er alle elevernes spil til kodechamp lagt i denne "samling" og de kan se, afprøve og hjælpe med hinandens programmer. Du kan oprette alle de studier du vil.

Det er NEMT og SMART!

Se videoen her, så du kan se hvordan du skal gøre:

HUSK - fortæl eleverne, at deres brugernavne ikke må kunne henføres til deres eget navn! Alternativt kan du oprette dem med et brugernavn.