Datoer og overblik
Vigtige datoer i 2024
Tilmelding
Tilmeld jer hurtigst muligt, og senest inden deadline fredag i uge 45
Uge 32-45
Deltagerne udvikler og færdiggør deres spil frem mod deadline fredag i uge 45.
Fredag uge 45 - DEADLINE
Deadline for aflevering af spil.
Fredag d. 13. december kl.10:00 - FINALE
Vinderne kåres i elev og lærerkategorien og lækre præmier overrækkes. Kåringen af vinderne udsendes som video på CFUs facebookside. Nærmere information udsendes.
Hvad skal man?
Man skal konkurrere i at skabe det fedeste retro computerspil. Alt skal laves fra bunden. Lige fra gameplay, lyd og kode til selv at designe grafik og animationer som pixelart.
HUSK!
Man kan ikke vinde i konkurrencen , hvis:
Man ikke selv har lavet ALT grafik (baggrunde+sprites)
Man har lavet en anden form for grafik end pixelartgrafik
Man ikke har lyd med i sit projekt.
Hvis man har kopieret et færdigt spil lavet af andre og blot skiftet sprites og ændret tekst.
Man laver grafikken i programmet Piskelapp og programmerer i Scratch eller Codinglab på Skoletube. Man kan bruge de lydeffekter der er indbygget i Scratch, optage dem selv eller hente dem fra nettet. (Se vejledninger i menuerne)
Man tilrettelægger selv hvordan, hvornår og hvor meget man vil arbejde med konkurrencen på skolen. Der er deadline fredag i uge 45, men vi opfordrer til at sprede indsatsen ud over hele perioden. Lidt - men ofte.
Oftest vil man arbejde i denne rækkefølge:
Der er er masser af hjælp, forklaringer og inspiration at hente i Scratch træningslejr, Scratch kodekasse og Scratch Masterclass.
Hvad er retro-spil og pixelart?
Hvor meget tid skal man bruge?
Man kan arbejde med Kodechamp helt frem til fredag i uge 45 hvor der deadline for indlevering af spil. Skolerne tilrettelægger selv hvordan, hvornår og hvor meget man vil understøtte elevernes arbejde med spiludvikling.
Hvornår, hvordan og hvor meget kan planlægges fleksibelt. Vi anbefaler, at strække arbejdet ud over hele perioden f.eks. med 1 ugentlig time, - men det er op til jer.
Optimalt, er det en god idé, at komme i gang i god tid - f.eks. lige efter sommerferien. Hvis eleverne skal arbejde med forberedende programmeringsøvelser (menupunktet: Kod i Scratch), komme i dybden med designproces (menupunktet: Kom godt i gang) samt designe af pixelartgrafik er der brug for noget tid.
Det er også nemmere at organisere arbejdet, lade eleverne hjælpe hinanden, tage udfordringer fælles op i klassen og skabe progression når man har god tid. Hellere lidt, men ofte!
Man skal minimum regne med 12 lektioner af 45 minutter.
Gode råd, gruppestørrelse og organisering
Helst 2 mandsgrupper - og ikke mere end 3! Man kan også arbejde individuelt. Dette gælder uanset om man stiller op i voksenkategorien eller i elevkategorien.
Undgå at dele arbejdet op i gruppen, så der er en der programmerer og en der laver grafik. Man opnår kun, at der er 1 elev der bliver dygtig til 1 ting - eleverne skal alle gøre erfaringer med både at kode og designe grafik.
Hvis arbejdsopgaverne er skarpt opdelt i gruppen, er der ingen der kan hjælpe, hvis f.eks. den elev der koder har udfordringer eller ikke er skole. Det er (af utallige årsager) IKKE smart, at der kun er en i gruppen der har indsigt i og "ejer" koden.
Kodning i Scratch er en fælles opgave. Man kan organisere det ved, at man skiftes til hhv. at kode og til at give gode råd til hvordan man kan gøre.
Sørg for at gemme projektet som backup, lige så snart man har lavet noget nyt eller fået noget til at virke. Går der noget galt, kan du altid gå tilbage til den seneste version.
Sådan laver I backup: Gem scratch filen lokalt på computeren - dvs. download filen efter hver endt lektion og bed eleverne lægge den i en delt mappe. Så har eleverne altid adgang til den seneste version, som de kan åbne i scratch. Så kan alle komme videre hjemmefra eller arbejde videre selvom eleven med den seneste version ikke er i skole.
Hjælp! Vi har aldrig programmeret før??
Der programmeres i Scratch eller i Codinglab på Skoletube. Det er et programmeringssprog, der er lavet så børn vil kunne komme i gang med det (men stadigvæk også kan udfordre rutinerede voksne programmører). Læs om fordele/ulemper ved Scratch/Codinglab.
Hvis man er helt ny, anbefaler vi kraftigt, at man arbejder med nogle af ressourcerne i "Scratch træningslejr" inden den egentlige spiludvikling og idégenerering starter.
Er I helt nye i Scratch er det også en rigtig god idé, at alliere sig med skolens ressourcepersoner til forløbet - og det er også en god idé, at ens spilidé er meget simpel.
Det kan kun anbefales, at underviserne også forbereder sig på selv at kunne kode i Scratch. Det vil selvfølgelig gøre støtte og sparring langt mere kvalificeret.
Hvordan deltager man?
Man kan deltage i kodechamp som en hel klasse, hvor eleverne arbejder gruppevis.
Man kan også tilmelde sig konkurrencen som en enkelt elev eller som en eller flere grupper af elever. Man behøver ikke gå i samme klasse. Skolen kan f.eks. opfordre elever til at deltage ved fællessamlinger, i nyhedsbreve eller anden kommunikaiton.
Det er vigtigt, at en lærer/pædagog tilmelder det antal hold der stiller op i konkurrencen! Der kan godt være flere voksne der tilmelder hold til konkurrencen fra samme skole - bare det samme hold ikke bliver tilmeldt flere gange. Det tager kun 5 minutter under tilmelding.
Lærere/pædagoger kan tilmelde sig voksenkategorien uanset om man har elever der deltager i konkurrencen.